Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdziecie państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

Aby powiększyć stronę, wciśnij klawisze [CTRL] + [+]. Aby zmniejszyć, wciśnij klawisze [CTRL] + [-]. Aby przywrócić do normalnej wielkości, wciśnij klawisze [CTRL] + [0].

Metro na świecie

Moskwa

Metro w Moskwie to jeden z najpopularniejszych i najszybszych środków transportu. Należy do największych i najbardziej obciążonych podziemnych kolei w Europie. Pierwsza linia ruszyła w 1935 roku. Obecnie pasażerowie mają do dyspozycji 12 linii, o łącznej długości 313,1 km, na których znajduje się  188 stacji., Główną linią metra, wybudowaną już po II wojnie światowej, jest linia Okrężna (Kolcewaja). Dzięki zaprojektowaniu w kształcie pierścienia, w bardzo inteligentny sposób łączy ona resztę linii w jeden bardzo dobrze współpracujący organizm.  Pociągi kursują średnio co 2,5 minuty, w godzinach szczytu – co 1,5 minuty. Codziennie korzysta z metra  9 milionów pasażerów, a w ciągu roku ponad 2,5 miliarda. W planach jest realizacja w roku 2015 dużego projektu komunikacyjnego – połączenia moskiewskiego metra z pobliskimi miastami.

Historia moskiewskiego metra

Metro w Moskwie to najwygodniejszy, najbardziej niezawodny (prawie idealna - 99,98 proc. - zgodność z rozkładem  jazdy!) i najszybszy środek transportu. Posiada swoją tradycję i 70-letnią historię. Jego budowę rozpoczęto w 1932 roku, jednak pierwsze projekt podziemnej kolei powstawał już od 1901 roku. Główna trasa miała przebiegać przez Plac Czerwony, gdzie miała powstać główna stacja. Jednak ze względu na zagrożenie zabytków projekt został odrzucony. Temat budowy metra został znów podjęty przez Radę Miasta w 1912 roku. Zakładał plan budowy trzech linii metra połączonych z już istniejącymi liniami kolejowymi. Plany  pokrzyżowała jednak I wojna światowa. Powrócono do nich po wojnie, ale z powodu braku pieniędzy i doświadczenia w budowie pierwsza linia została otworzona dopiero 15 maja 1935 roku. Było to 13 stacji na trasie Sokolniki – Park Kultury, z odgałęzieniem do stacji Smolenskaja. Do rozpoczęcia II wojny światowej powstały w Moskwie dwie następne linie. W 1941 roku metro służyło za schron przeciwlotniczy. W przypadku pojawienia się realnego zagrożenia przejęcia miasta przez armię niemiecką miało być całkowicie zniszczone. W latach 1957-1992 roku metro nosiło imię Włodzimierza Lenina. Dokładnych danych o wykorzystaniu metra z tamtego okresu nie ma. Są jednak współczesne statystyki świadczące o tym, jak ogromną siecią linii metra dysponuje Moskwa.

Po wojnie moskiewskie metro dość szybko rozrosło się do gigantycznych rozmiarów. Obecnie składa się z 12 linii, na których znajduje się 188 stacji, każda oryginalnie zaprojektowana, ale o tym niżej...

metromoskwa1_320

Stacja metra "Park Pobiedy" (źródło: pl.wikipedia.org)

Moskiewski gigant

Jak każda duża aglomeracja w Europie, tak i Moskwa boryka się z problemem przeludnienia, a co za tym idzie kłopotami komunikacyjnymi. Dodatkowo gęstość zaludnienia w samym mieście jest od 5 do 8 razy wyższa niż w Londynie, czy Paryżu i ciągle wzrasta.

Metro w Moskwie należy do największych podziemnych kolei świata. Imponuje zarówno liczbą stacji, jak i liczbą linii. Do dyspozycji pasażerów przekazano ponad 313 kilometrów tras podziemnych i naziemnych. Jest najbardziej obciążonym metrem Europy, a także na świecie. Codziennie korzysta z niego już  9 milionów pasażerów. Są to setki osób mijających się na stacjach, z daleka przypominających życie w leśnych mrowiskach lub morską falę „zabierającą” ludzi to w jedną, to w drugą stronę. Wystarczy wspomnieć, że w 2007 roku metro moskiewskie przewiozło 2,5 miliarda pasażerów! (podobne statystyki podano za rok 2012 – dni.ru). I metro wciąż się rozrasta. Pomimo powyższych liczb, robiących duże wrażenie moskiewskie metro nie sprawia wrażenia zatłoczonego. Pociągi w godzinach szczytu kursują z częstotliwością co 30 - 90 sekund (1,5 minuty). Dzięki dobrej organizacji i dużej częstotliwości kursowania składów kolejowych, ruch pasażerski przebiega stosunkowo sprawnie. Nad bezpieczną i płynną podróżą pasażerów czuwa około 35 tysięcy osób z obsługi.

Budowa podziemnej kolei moskiewskiej była prowadzona kilkoma etapami. Z powodu braku nakładu finansowych większość linii nie była budowana głęboko. Jednak podczas zimnej wojny Związku Radzieckiego ze Stanami Zjednoczonymi zaplanowano i wybudowano głęboką część linii Arbackiej. Miała ona służyć jako schron przeciwatomowy. Główną linią metra, wybudowaną już po II wojnie światowej, jest linia Okrężna. Dzięki zaprojektowaniu w kształcie pierścienia, w bardzo inteligentny sposób łączy ona resztę linii w jeden bardzo dobrze współpracujący organizm. W momencie awarii lub wyłączenia którejś z linii,  pasażerowie mają  możliwość dotarcia na wybraną przez siebie stację drogą okrężną. Ten scenariusz sprawdzał się również po atakach terrostycznych przeprowadzonych w moskiewskim metrze w latach 1977, 2004 i 2010, po których ruch w metrze przywracano stopniowo.

bilet_metro_moskwa

Bilet moskiewskiego metra

Stacja, czy muzeum?

Metro moskiewskie wyróżniają przede wszystkim stacje, których część uważana jest za wzorcowy przykład architektury socrealizmu. Budowano je na ogromne i bogato zdobione. Wnętrza stacji przypominają pałace, a pod sufitami wiszą misterne żyrandole. Na wielu z nich zobaczymy popiersia Lenina, płaskorzeźby przedstawiające inscenizacje bitew oraz hołdy oddawane bohaterom Związku Radzieckiego. Najstarsze stacje pamiętają czasy międzywojenne, najnowsze „pachną” wielkomiejskim życiem i biją w oczy nowobogackim stylem Moskwy.

 

moscow-metro_station_kiev_320

Mozaika na stacji metra "Kijowska" linii okrężnej (źródło: pl.wikipedia.org)

Metro nieznane

O tajemniczej linii niedostępnej dla „zwykłych śmiertelników” krążą już legendy. Metro-2, jak nazwali ją Rosjanie, to tajny system metra w Moskwie funkcjonujący niezależnie od głównej sieci metra publicznego. Składa się z trzech linii przeznaczonych jedynie dla wtajemniczonych członków aparatu władzy, a kontrolowany jest przez służby specjalne.

Kilka rad praktycznych

Moskiewskie metro to najłatwiejszy środek transportu miejskiego w tym wielomilionowym mieście. Stacje są otwierane o godz. 6.00, a około 1.00 w nocy wyruszają na trasę z końcowych stacji ostatnie pociągi. Częstotliwość kursowania wagonów jest stosunkowo duża, zwłaszcza w godzinach szczytu. Wejście do metra zaznaczone jest  czerwoną literą M na białym tle, pod którą znajduje się mały napis z nazwą stacji. Dowodem opłaty za przejazd jest karta magnetyczna, którą można „naładować” na kilka lub kilkanaście przejazdów. Na każdej ścianie peronu znajduje się nazwa stacji oraz możliwości przesiadki. Niestety, wszystkie napisy na peronach są w cyrylicy. Oprócz tego, tak jak w warszawskim metrze, przez głośniki w wagonach ogłasza się nazwę aktualnego oraz najbliższego przystanku. W każdym wagonie metra znajduje się ogólny schemat wszystkich 12 linii metra:

  • 1 Sokolniczeska
  • 2 Zamoskworiecka
  • 3 Arbacko – Pokrowska
  • 4 Filiewska
  • 5 Okrężna (Kolcewaja)
  • 6 Kałużsko-Ryska
  • 7 Tagańsko-Krasnopriesnieńska
  • 8 Kalinińska
  • 9 Sierpuchowsko-Tymiriazewska
  • 10 Liublińsko-Dmitrowska
  • 11 Kachowska      
  • L1 Butowska 

schemat_320

Schemat linii moskiewskiego metra (źródło:http://www.mosmetro.ru/)

Moskwa jest stolicą Rosji i jednocześnie największym miastem Europy. Oficjalna liczba mieszkańców to 10 milionów, ale w praktyce liczba ta według niektórych źródeł dochodzi nawet do 14 milionów osób (w całej aglomeracji). Stolica Federacji Rosyjskiej leży na Nizinie Wschodnioeuropejskiej, nad rzeką Moskwą. Obecnie znajdują się tu siedziby prezydenta i parlamentu. Moskwa jest też centralnym ośrodkiem gospodarczym, naukowym i kulturalnym. Miasto jest obecnie jednym z najważniejszych ośrodków finansowych świata, a o ważności Moskwy w życiu ekonomicznym Rosji nich świadczy fakt, iż prawie 25 procent  rosyjskiego PKB wytwarzana jest właśnie tutaj.